RSS Feed

Kijken in de klas in de open schoolweek.

Deze week was het open schoolweek bij de basisschool van onze jongens. Via een inschrijfformulier kon je op een willekeurige dag in de week van 8.30 tot 10.30 meekijken in de klas van je kind.

Op dinsdag zat ik bij Wessel in de klas. Ik was heel benieuwd hoe het zou zijn. Het was de eerste keer dat ik bij de les van groep 3 zou zitten en ik was heel erg benieuwd of hij veel zou kunnen verstaan. Wessel heeft namelijk 1 slechter oor waar hij licht slechthorend aan is. Hij krijgt hiervoor soloapparatuur omdat uit de test bleek dat hij zeer zwak verstaat in een rumoerige omgeving. We moeten nog wel even wachten op het apparatuur, dus ik kon goed zien hoe hij nu reageert op alles.

Verder was het natuurlijk erg leuk om te zien hoe ze een nieuwe woord leren en hoe ze bezig zijn met het leren lezen. Het was net of ik weer even terug was in mijn eigen groep 3 van heel ( heel, heeeel ) wat jaar geleden.

Er was wel een groot verschil met vroeger, het ouderwetse krijtbord is ingeruild voor een digibord. Wat een handig bord is dat digibord! Op het bord zie je de bladzijde die gemaakt moet worden en de juf kan met een pen heel makkelijk vergroten, dingen erbij schrijven of doordrukken naar een ander hoofdstuk of taak. De instructies zijn al voorbereid door het lesprogramma dat de kinderen volgen en passen precies goed bij elkaar. Heel wat anders dan dat ouderwetse krijtbord van ons.

wessel open schoolweek

Na de uitleg was het voor de kinderen tijd om in hun werkboek te werken, en wat zie ik dan al een verschil met een paar weken geleden. Alle zinnen worden goed gelezen, er word heel netjes geschreven en wat een concentratie hebben die kinderen. Ik heb echt genoten van even meekijken bij Wessel in de klas. Zo kun je jezelf toch een beetje meer inleven in de verhalen waar hij mee thuis komt.

Bij Casper was het een hele andere kijkles. Casper zit in de groep 3/4 dus ik was erg benieuwd hoe er les gegeven wordt in een gemengde groep. Op donderdag ging ik bij hem in de klas kijken en op donderdag bleek er ook nog een extra juf aanwezig te zijn. De klas werd dus opgesplitst en de groep 3 kinderen moesten in een andere ruimte gaan werken met woorden en taken. Later kwam de meester die normaal op de klas staat een toets afnemen. Wat ziet dat er schattig uit! Die kleine kindjes aan kleine tafels netjes in een rij achter elkaar. Ze waren allemaal heel geconcentreerd en stil hun toets aan het maken. Na de toets ging Casper nog even een weektaak maken aan de computer. Je kunt echt goed merken dat deze generatie in het computer tijdperk geboren zijn. Ze gaan vliegensvlug met de muis naar de goede opdrachten en tikken er snel op los op een toetsenbord. Wat een verschil met mij toen ik nog in groep 3 zat. Volgens mij was toen de computer net uitgevonden en werd toen nog niet op school gebruikt.

casper open schoolweek

Wat een mooie ervaring om een ochtend mee te kijken met je kind. Wat zie je ze dan toch groeien en veranderen in hun eigen ikjes. Het geeft me tegelijkertijd ook weer het besef dat de tijd veel te snel gaat. Echt veel te snel.

Liefs Linda klein

Hebben jullie ook een open schoolweek? Of organiseert jullie school iets anders om even te kunnen kijken hoe het in de klas is?

»

  1. Ik ken het fenomeen niet. Leuk dat je zo kunt mee kijken bij je kind. Maar tegelijkertijd verbaast het me soms ook wel al die activiteiten waar ouders bij moeten komen kijken.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Toen mijn zoontje voor het eerst naar school ging mocht ik ook even meekijken. Ik heb me best zitten verbazen over het digibord haha, bij mij op school was het vroeger zo anders 🙂

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  3. Leuk! Ja ik probeer af en toe oppas te regelen voor de andere kids om bij de oudste in de klas te helpen. Zo krijg je ook een wat beter beeld van hoe het er in de klas aan toe gaat.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  4. Pingback: #week 46 met een snufje liefde. | Simpel, met een snufje liefde...

Geef een reactie

